第464回:一般フェアユース条項への移行を含む2021年シンガポール新著作権法他
他の事について書いている間に少し時間が経ってしまったが、去年2021年の11月21日に、興味深い権利制限条項の改正を含むシンガポールの新著作権法が施行されているので、今回はその内容を簡単に紹介する。
まず、シンガポール知的財産庁による新著作権法概要説明の通り、この著作権法改正は委託制作について創作者が権利を持つ事をデフォルト化するなどの権利保護強化も含まれているが、そこで権利制限について以下の様に書かれている。
Permitted Uses to Benefit Society
5 Beyond supporting creators and performers, the Act also contains new exceptions to copyright owners' rights, known as "permitted uses", to ensure copyright works are reasonably available for use by the general public.
Use of works for computational data analysis
6 To support research and innovation, copyright works, if lawfully accessed (e.g. without circumventing paywalls), can be used for computational data analysis, such as sentiment analysis, text and data mining, or training machine learning, without having to seek the permission of each copyright owner.
Use of online materials for educational purposes
7 Teachers and students can use freely available online materials for their educational activities, including for home-based learning.
a. The source and date of access must be cited and there must be sufficient acknowledgement of the material (e.g. identification of the author and the title/description of the work).
b. Any digital communication of the materials must be done on the educational institution's internal network or on MOE's Student Learning Space.
c. If the teacher or student is informed that the source they used infringed copyright, they must stop using the material.
社会に裨益する許される利用
5 創作者及び実演家の支援だけでなく、本法律は、著作物が一般公衆による利用のために合理的な形で入手可能とされる事を保証する、「許される利用」として知られる、著作権者の権利に対する新しい例外も含む。
コンピュータによるデータ分析のための著作物の利用
6 調査及びイノベーションを支援するため、著作物は、適法にアクセスされたものであれば(例えば有料の壁の回避をしない様な場合)、それぞれの著作権者の許可を求める事なく、感情分析、テキスト及びデータマイニング又は機械学習のトレーニングの様なコンピュータによるデータ分析のために用いる事ができる。
教育目的のためのオンラインマテリアルの利用
7 教師と学生は、家庭での学習を含む、その教育活動のために自由に入手可能なオンラインマテリアルを利用する事ができる。
a.アクセスのソース及びデータは引用されなければならず、そこでマテリアルが十分に認知される様になっていなければならない(例えば著作物の著作者とタイトル/説明を特定する事)。
b.マテリアルのデジタル通信は教育機関の内部ネットワーク上又は教育省のステューデント・ラーニング・スペースで上でなされなければならない。
c.もし用いているソースが著作権を侵害していると知らされた場合、教師と学生はそのマテリアルの利用を中止しなければならない。
他の部分も重要だと思うが、この新著作権法(シンガポール政府提供の2021年新著作権法条文参照)で、私が特に興味深いと思っているのは、この著作権法改正が以下の様に実質的にアメリカ型のフェアユースへの移行を含んでいる事である。
Fair use is permitted use
190. -
(1) It is a permitted use of a work to make a fair use of the work.(2) It is a permitted use of a protected performance to make a fair use of -
(a) the performance; or
(b) a recording of the performance.Relevant matters in deciding whether use is fair
191. Subject to sections 192, 193 and 194, all relevant matters must be considered in deciding whether a work or a protected performance (including a recording of the performance) is fairly used, including -
(a) the purpose and character of the use, including whether the use is of a commercial nature or is for non-profit educational purposes;
(b) the nature of the work or performance;
(c) the amount and substantiality of the portion used in relation to the whole work or performance; and
(d) the effect of the use upon the potential market for, or value of, the work or performance.Additional requirement for sufficient acknowledgment where use is for certain purposes
192. -
(1) Where a work or a protected performance (including a recording of the performance) is used for the purpose of reporting news, the use is not fair unless -
(a) the work or performance is sufficiently acknowledged; or
(b) sufficient acknowledgment is impossible for reasons of practicality or otherwise.(2) Where a work or protected performance (or a recording of the performance) is used for the purpose of criticism or review (whether of that work or performance or another work or performance), the use is not fair unless the work or performance is sufficiently acknowledged.
Deemed fair use where work or recording included in fairly-used work
193. -
(1) This section applies where -
(a) any of the following works is used for the purpose of criticism or review:
(i) a sound recording;
(ii) a film;
(iii) a broadcast;
(iv) a cable programme; and
(b) the use is fair.(2) A work or a recording of a protected performance that is included in the work mentioned in subsection (1)(a) is deemed to be fairly used (and section 191 does not apply).
(3) To avoid doubt, this section does not limit what would otherwise be a fair use.
Deemed fair use where reasonable portion copied for research or study
194. -
(1) Making a copy of a literary, dramatic or musical work for the purpose of research or study is deemed to be a fair use (and section 191 does not apply) if -
(a) the work is an article in a periodical publication; or
(b) no more than a reasonable portion of the work is copied.(2) Subsection (1) does not apply to making a copy of an article in a periodical publication if -
(a) another article in that publication is also copied; and
(b) the copied articles deal with different subject matters.(3) To avoid doubt, this section does not limit what would otherwise be a fair use.
フェアユースは許される利用である
第190条-
第1項 著作物の公正利用をする事は許される利用である。第2項 以下のものの公正利用をする事は許される利用である。
(a)実演;又は
(b)実演のレコーディング。利用が公正であるかどうかを決定する際に関係する事項
第191条 第192条、第193条及び第194条に関し、著作物又は保護を受ける実演(実演のレコーディングを含む)が公正に利用されたかを決定するにあたり、全ての関係する事項が考慮され、これは以下を含む-
(a)利用が商業的な性質のものか非営利教育目的かどうかを含む、利用の目的及び特性;
(b)著作物又は実演の性質;
(c)著作物又は実演の全体に対する利用された部分の量及び本質性;
(d)著作物又は実演の潜在的な市場又はその価値に対する利用の影響。利用が特定の目的のためである場合の十分な認知のための追加の要件
第192条-
第1項 著作物又は保護を受ける実演(実演のレコーディングを含む)が報道の目的のために利用される場合、以下でない限りその利用は公正ではない-
(a)著作物又は実演が十分に認知される様になっているか;又は
(b)個別の又はその他の理由のために十分な認知が不可能であるか。第2項 著作物又は保護を受ける実演(実演のレコーディングを含む)が論評又は批評のために利用される場合、著作物又は実演が十分に認知される様になっていない限り、その利用は公正ではない。
著作物又はレコーディングが公正に利用される著作物に含まれる場合のみなしフェアユース
第193条-
第1項 本条は以下の場合に適用される-
(a)以下の著作物が論評又は批評の目的で利用される場合であって:
(ⅰ)録音;
(ⅱ)映画;
(ⅲ)放送;
(ⅳ)ケーブル番組;そして
(b)その利用が公正である場合。第2項 第1項(a)で言及されている著作物に含まれる著作物又は保護を受ける実演のレコーディングは公正に利用されているとみなされる(そして第191条は適用されない)。
第3項 不明確を避けるため、本条がさもなければ公正利用とされるだろう事を制限する事はない。
合理的な部分が研究又は学習のために複製される場合のみなしフェアユース
第194条-
第1項 以下の場合の研究又は学習のための文学、劇又は音楽の著作物の複製は公正利用とみなされる(そして第191条は適用されない)-
(a)著作物が定期出版物の記事であるか;又は
(b)著作物の合理的な部分を超える複製がされていないか。第2項 第1項は以下の場合の定期出版物の記事の複製には適用されない-
(a)その出版物の他の記事も複製され;そして
(b)その複製された記事が他の事項を扱っている場合。第3項 不明確を避けるため、本条がさもなければフェアユースとされるだろう事を制限する事はない。
このフェアユースについては、シンガポール知的財産庁の著作権リソースページに載っている2021年著作権法に関するファクトシート(pdf)で、以下の様に説明されている。
5. Strengthening the general "fair use" exception:
Old position (under the Copyright Act 1987)
・One exception to copyright infringement is a general open-ended "fair dealing" exception. This means that a person will not be liable for copyright infringement if their use of a copyright work qualifies as a "fair dealing".
・There are 5 factors to consider:
1) The purpose and character of your use.
2) The nature of the work you are using.
3) The amount and substantiality of the portion of the work you are using, in relation to the whole work.
4) The effect that your use will have on the potential market for, or value of, the work.
5) The possibility of obtaining the work within a reasonable time at an ordinary commercial price.New position (under the Copyright Act 2021)
・The "fair dealing" exception is made easier to understand and apply:
○The exception is now called "fair use".
○The 5th factor will be removed. This means that it is no longer mandatory for the courts to consider, in every situation, whether there is the possibility of obtaining a work within a reasonable time at an ordinary commercial price. However, this factor can be still be taken into account where relevant.
○The exception will incorporate the other existing specific fair dealing exceptions (and their specific accompanying conditions):
- reporting news;
- criticism or review; and
- research or study.・If you are a user (including a creator who wants to build on existing works), you can rely on this exception when your intended use does not fall under other specific permitted uses. Ultimately, whether your use qualifies for the exception will depend on the specific facts of your particular circumstance.
5.一般的な「フェアユース」の例外の強化
昔のポジション(1987年著作権法)
・著作権侵害に対する1つの例外は一般的な開かれた「フェアディーリング」の例外である。これは、その著作物の利用が「フェアディーリング」であると評価されるときに、利用者は著作権侵害の責任を負わないという事を意味する。
・そこには考慮すべき5つの要素がある:
1)その利用の目的と特性。
2)利用している著作物の性質。
3)著作物全体に対する、利用している著作物の部分の量と本質性。
4)その利用が与えるだろう著作物の潜在的な市場又はその価値に対する影響。
5)通常の商業的価格で合理的な時間内に著作物を手に入れられる可能性。新しいポジション(2021年著作権法)
・「フェアディーリング」の例外の理解と適用がし易くなる:
○例外は今度は「フェアユース」と呼ばれる。
○5つ目の要素は削除される。これは、裁判所が、あらゆる状況において、通常の商業的価格で合理的な時間内に著作物を手に入れられる可能性があるかどうかを考慮する事はもはや必須ではない事を意味する。しかしながら、この要素は関係する場合になお考慮に入れる事ができる。
○例外には他の既存の特定のフェアディーリングの例外(及びこれに伴う特定の条件)が統合される:
-報道
-論評又は批評;そして
-研究又は学習。・あなたが(既存の著作物に基づき作り上げたいと考える創作者を含む)利用者であるとき、考える利用が他の特定の許される利用に該当しない場合に、この例外に依拠する事ができる。最終的には、その利用が例外にあたると評価されるかどうかはその個別の状況の特定の事実による。
このファクトシートにある通りで、シンガポールは元々イギリス型のフェアディーリングを一般化したフェアディーリング規定を用いていたのだが、今回の法改正でアメリカ型のフェアユースにより一般化を行ったという事である。
シンガポール政府提供の1987年旧著作権法条文の改正を見て行くと、1987年の時点では研究又は学習のためなど個別の目的とともにフェアディーリングは規定されていたが、2005年1月1日施行の2004年法改正により、個別の目的を外しながら権利制限規定の一般化が行われており、ここで5つ目の考慮要素も追加されている。
この5つ目の入手容易性に関する考慮要素は、2004年当時の法改正検討における妥協の産物だろうが、アメリカのフェアユース規定の事を考えても、この様な要素は常に考慮されなければならないものではないので、シンガポールの今回の法改正での規定の一般化は妥当なものだろう。
また、合わせて他にも個別の権利制限の拡充も図っている事もシンガポール著作権法の特徴と言えるだろう。権利制限の一般規定を入れたからと言って、個別の権利制限の意味がなくなる訳ではないのである。
ついでに、台湾でもこの2022年4月と5月に著作権法改正が通って成立しているので、ここで紹介しておく。
その1つは、台湾経済省のリリース1(中国語(繁体字))に書かれている通り、特許法などと並びでTPP協定加盟を目指して行われたものであり、日本におけるTPP協定のための著作権法改正を参考にしたのだろう、重大な場合に限り非親告罪化が行われている事など、各国の立法の影響という意味で面白いと思うが、もう1つ、経済部のリリース2(中国語(繁体字))に書かれている通り、リモート授業、電子教科書、図書館におけるデジタル化と電子閲覧のための権利制限の拡充が行われている。(台湾の著作権法の条文については、台湾法務省提供の著作権法条文(中国語(繁体字))参照。)
台湾も一般フェアユース条項を入れているが(第318回や第269回参照)、以前も書いた通り、何でも一般条項に任せれば良いなどという事はなく、その時の状況に合わせて立法により個別の権利制限について拡充を行い明確化を図って行く事もやはり重要なのである。
| 固定リンク
« 第463回:総務省、特許庁、経産省、農水省それぞれの知財関係報告書 | トップページ | 第465回:文化庁による実質的にブルーレイを私的録音録画補償金の対象に追加しようとする政令改正案に関するパブコメの開始(9月21日〆切) »
「著作権国際動向(その他いろいろ)」カテゴリの記事
- 第464回:一般フェアユース条項への移行を含む2021年シンガポール新著作権法他(2022.08.14)
- 第444回:利用者のフェアディーリングの権利と著作者の権利の間のバランスを言うカナダ最高裁の判決(2021.09.05)
- 第435回:中国新著作権法の権利制限関係規定(2021.01.31)
- 第418回:2019年の終わりに(文化庁第2回検討会のダウンロード違法化・犯罪化対象範囲拡大条文案他)(2019.12.29)
- 第415回:ダウンロード違法化・犯罪化を含まないスイスの著作権法改正、写り込み等に関する文化庁の権利制限拡充検討、ブロッキング訴訟東京高裁判決(2019.11.17)
コメント